آتشی که آب میپاشند بر آن میکند فریاد، من همان فریادم ، فریاد

۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

در ایران هنرمندان پُر آوازه ، همچون شجریان انگشت شما رند . و این مشکلی ست.

در ایران هنرمندان پُر آوازه ، همچون شجریان انگشت شما رند . و این مشکلی ست.


«اما در خارج مشکلات ما از نوع دیگری است. گاهی ما با شایعات و حرف‌های عجیب غریبی روبرو هستیم که وقتی می‌شنویم تعجب می‌کنیم که این حرف‌ها چطور گفته می‌شود. یا در برخی جاها برخی اشخاص یا گروه‌ها می‌خواهند از حضور ما به نفع منافع خود یا گروه خاصی استفاده کنند تا خودشان را مطرح کنند. اینها گاهی فضایی را می‌سازند که وقتی ما می‌رسیم تازه متوجه می‌شویم که از همه چیز بی‌خبریم.»

(شجریان مصاحبه با بی بی سی)
منطقی که مرا وادار به نوشتن کرد ،این است، که بعید میدانم، آقای محمد رضا شجریان استاد آواز و اهل فرهنگ، کسی که همواره از هنرش به عنوان بهترین ابزار برای آزادی استفاده کرده وبا صدای گرم و پر طنین خود و انتخاب اشعار مناسب بر اساس شرایط و دغدغه مردم ، ظلمی را که بر یاران و وطن رفته فریاد زده است، نداند که تکیه گاه میزبانش آقای وحید گواهی چه کسانی اند و عملکرد شان در تبعید چگونه بوده است ؟
هموطنان مقیم سیدنی لازم دیدم به اطلاعتان برسانم که میزبان آقای شجریان کسی است که همراه با دیگر دوستانش همچون مجید، در مقابل در سالن انتخابات رژیم رژه می رفت. آنان آن سالن را با نام شخصی گرفتند و بعد در خدمت سفارت نهادند و آن هنگامی که ما به دولت استرالیا اعتراض کردیم، چرا سالنی را که متعلق به گروهای مردمی است در اختیار سفارت جمهوری اسلامی نهادید از یک منبع موثق استرالیائی پاسخ گرفتیم که: این سالن را شخصی به نام مجید ... گرفته و اگر ما می دانستیم برای سفارت می خواهد ممکن نبود این سالن را در اختیار آنان قرار بدهیم . بماند که در زمانی کوتاه وقتی کار ما به تلفن بازی با پارلمان و شهرداری رسید مشکل از بالا و به نفع رژیم حل شد . این همان سالنی است که ما به عنوان تبعیدیان و آزادیخواهان سالهاست در آنجا دستکم یاد همان یاران مان را زنده نگاه می داریم و یا برای زلزله زدگان بم به کمک هنرمندان سیدنی در همین سالن پولی جمع آوری کردیم و در اختیار کانون نویسندگان قرار دادیم. هر چند بعدها کاشف به عمل آمد که گروهی با لقب آقای دکتر و استاد که مثلا کار فرهنگی میکنند و هر گاه اسم مسایل سیاسی می آید مو به تن شان سیخ می شود گردانندگان ِ پشت پرده ء این کار سفارت بودند.
شجریان گرامی و هموطنان عزیز، سخن بر سر ِ شرکت در انتخابات ،رای دادن یا رای ندادن مردم به این و آن نیست .که آن حدیث دیگری ست.. علامت سوال اینجاست که در خارج از کشور مگر بجز سفارت و همکارانش کسی دیگر هم میتواند صندوق گردان انتخابات باشد؟؟ نمی خواهم مته به خشخاش بگذارم ، ولی با یک نگاه گذرا به نشریه میزبان شجریان در سیدنی، برداشت او را از کار فرهنگی متوجه خواهید شد .کار فرهنگی یعنی برگزاری شبهای احیا و سینه زنی و در یک کلام توسعه فرهنگ جمهوری اسلامی در بین ایرانیان ساکن سیدنی است .
نمونه دیگرش ،این که وقتی SBS ، دوازده دقیقه وقت در اختیار سفیر دولت احمدی نژاد میگذارد، این جناب سفیر، یکی از بهترین کارهای خودش را بر گزاری انتخابات و کشاندن 3465 ایرانی در کل استرالیا به پای صندوق انتخابات می داند و حضور ایرانیان معترض در بیست دو بهمن را چند نفری هموطن عصبی می نامد. میزیان آقای شجریان، از همین آقای سفیر، یعنی محمود مو حدی ، یک بار در مصاحبه با SBS به تعریف و تمجید می پردازد و آبروی سفارت و حیثیت ما ایرانیان را در گروی موقعیت و سرویس دهی سفارت اسلامی می خواند و سه هفته پیش هم ایشان همچون عید سال گذشته در نشریه اش از همین سفیر جمهوری اسلامی و خدمات شایانش از طریق نامه ای سرگشاده که به نام تنی چند، که کسی هم آنان را نمی شناسد برای خود اجازه وکالت از طرف دیگر ایرانیان صادر می کند و مجددا از سفیر و خدمات ارایه داده اش قدر دانی میکند .
البته مطمئنا همگان می دانند اعمال انسانها بر اساس تجربیات و درکشان از شرایط مادی ،اقتصادی ،مذهبی و سیاسی محیط شان شکل میگیرد .و میزبان جناب شجریان بر همین اساس است که چنین عمل میکند .و گرنه ایشان چرا دمکراسی را فقط برای سفیر احمدی نژاد رعایت میکنند و صحنه گردان کارهای تبلیغاتی رژیم میگردند .
نکته دیگر اینکه شجریان گرامی ،شما را قبلا آقای فریبرز منصوری دعوت کرده بود ، و بهترین سالن استرالیا (اوپرا هاوس ) که در نوع خودش در جهان کم نظیر است را برای برنامه شما تدارک دیده بود ولی شما در مصاحبه با بی بی سی اعلام کردید نمی توانید بپذیرید بلیت کنسرت تان در خارج این قدر گران فروش برود(از 60$ تا 410$ ) و به همین دلیل کنسرت را ملغی کردید .ما به این کار شما فخر می فروختیم که شما حتی رعایت حال ما تبعیدیان را هم می کنید. ولی این بار درنهایت ناباوری میبینیم ،قرار است برنامه شما در سیدنی در سالنی به مراتب پایین تر از اوپرا هاوس و به قیمت(65.90$ تا 430$) اجرا گردد.
در آخر دوست نادیده ولی آشنا و عزیز، آقای شجریان ،این مشتی بود از خروار و اکنون بعد از سی سال کسانی که هیچگونه مرز بندی ای با حکومت نداشته و ندارند و آگاهانه یا نا آگاهانه با اعمال شان در راستای تقویت رژیم می کوشند، میزبان شما شده اند.
و ایرانی عزیز بر من و توست که بین تقویت حامیان مستقیم و غیر مستقیم رژیم دیکتاتوری و نادیده گرفتن مصایب هموطنان در ایران و یا رفتن به کنسرت استاد آواز ایران ، انتخابی هوشمندانه داشته باشیم.



با سپاس ،

میترا محمودی